MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

KIBLE

<< 531 >>

DEVAM: 1- Beytu'I-Makdis'e Doğru Namazı Kılma; Kıble'nin Kabe'ye Doğru Çevrilmesi

 

4. Enes (r.a.)

 

- - (-)

4149- Enes bildiriyor: Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem) önceleri Bey tu' lMakdis'e doğru namazlarını kılıyordu. Sonunda: "Yüzünü göğe çevirip durduğunu görüyoruz. Hoşnut olacağın kıbleye seni elbette çevireceğiz. Artık yüzünü Mescid-i Haram'a doğru çevir,,[Bakara 144] ayeti nazil oldu. Bu ayetin nazil olmasından sonra Seleme oğullarından bir adam Beytu'l-Makdis'e doğru sabah namazını kılan (Seleme oğullarından) bir cemaatle karşılaştı. Birinci rekatı kılmış, ikinci rekatta rükudaydılar. Onlara: "Haberiniz olsun! Kıble Kabe'ye doğru çevrildi! Haberiniz olsun! Kıble Kabe'ye doğru çevrildi!" diye seslenince onlar da namazlarını bozmadan rükuda iken yönlerini Kabe'ye doğru çevirdiler.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim, mesacid 1/375 (526), Buhari, tefsir 8/171 (4486) ve Darimi 1/307 (1234) rivayet ettiler.

 

 

 

5. Abdullah b. Amr b. Ümmü Haram

 

- - (-)

4150 (1)- İbrahim b. Ebi Able bildiriyor: Abdullah b. Amr b. Ümmü Haram'ın Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte, üzerinde ipek karışımı gri bir giysiyle her iki kıbleye de namaz kıldığına şahit oldum." Ravi Kesir b. Mervan der ki: "İbrahim bunu dedikten sonra elleriyle omuzlarına işaret etti. (Ravi Kesir) Abdullah b. Amr'ın ridasına işaret ettiğini düşünüyor.

 

[Zayıf]

 

Heysemi (5/144) çok zayıf olduğunu söylemiştir.

 

 

 

4151 (2)- İbrahim b. Ebi Able der ki: "Ebu Ubey el-Ensari'nin (İbn Ebi Haram el-Ensari'nin) bana bildirdiğine göre kendisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte, üzerinde ipek karışımı gri bir giysiyle her iki kıbleye doğru da namaz kılmıştır."

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

6. Ma'bed b. Ka'b b. Malik'in Annesi

 

- - (-)

4152 (1)- Ma'bed b. Ka'b b. Malik, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte her iki kıbleye de namaz kılan annesinden bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hurma ile kuru üzümün karıştırılarak şıra yapılmasını yasakladığını ve: ''Her birinin şırasını ayrı ayrı yapın'' buyurduğunu işittim.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (25/353) rivayet etti.

 

 

 

4153 (2)- Damra b. Said, ninesinden, o da Resulullah (sallallahu aleyhi yeıellem) ile her iki kıbleye de namaz kılan ailesinden bir kadından bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına girdiğim zaman: ''Ellerine kına yak! Kadınlar ellerine kına yakmıyor ve sonunda elleri erkek eli gibi oluyar'' buyurdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu sözünden sonra ölene kadar da kına yakmayı bırakmadım." Ravi der ki: "Bundan dolayı bu kadın seksen yaşında bir kadın olmasına rağmen ellerine kına yakardı."

 

[Zayıf]

 

 

 

7. Ömer b. el-Hattab (r.a.)

 

- - (-)

4154- Ebu Sinan, Ubeyd b. Adem, Ebu Meryem ve Ebu Şuayb'dan bildiriyor: "Bir defasında Ömer b. el-Hattab, Cabiye'deydi ... " Sonrasında ravi Beytu'l-Makdis'in fethedilmesini aktardı.

Hammad b. Seleme der ki: Ebu Sinan, Ubeyd b. Adem'den bildiriyor: Ömer b. el-Hattab'ın (Kudüs'te) Ka'b'a: "Namazı nerede kılmamı tavsiye edersin?" diye sorduğunu işittim. Ka'b: "Bana soracak olursan ben Kaya'nın arkasında namazı kılardım. Bu şekilde tüm Kudüs önünde olur" karşılığını verince, Ömer: "Yahudilere benzedin! Hayır! Aksine ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nerede namazı kıldıysa ben de o tarafa doğru kılacağım" dedi ve kıbleye doğru ilerleyip namazını kıldı. Daha sonra Ömer ridasını çıkarıp Beytu'l-Makdis'te bulunan çöpleri süpürdü, diğer insanlar da aynısını yaptı.

 

Bu Hadis Hasendir.

 

Diğer tahric: İbn Kesir, Müsned Ömer'de (1/160) hasen hükmü vermiştir.